Bitwa pod Grunwaldem jest najwybitniejszym (i największym rozmiarami) dziełem Matejki i polskiego malarstwa historycznego. Obraz ten nie ma analogii w europejskim malarstwie historycznym XIX wieku. [*]
Markward von Salzbach
(fragment 1)
Wielki mistrz zakonu
(fragment 2)
Witold, wielki książę litewski
(fragment 3)
Zawisza Czarny
(fragment 4)
15 lipca 1410 r. na polach Grunwaldu wojska polskie,
litewskie i ruskie pod wodzą króla Władysława
Jagiełły rozgromiły siły krzyżackie. Niemiecki zakon rycerski, potocznie
w Polsce nazywany Krzyżakami, a w Niemczech Zakonem Niemieckim, prowadził
politykę podboju ziem polskich i litewskich. Matejko malował Grunwald
przez trzy lata. Płótno sprowadził z Francji. Utkane było bez szwów w jedną,
wielką płachtę o rozmiarach 997 cm x 426 cm. Jest to niewątpliwie największy
obraz Artysty. Uważany jest za arcydzieło malarstwa batalistycznego.
Przedstawia jakby przekrój walki, w której kłębią się ogromne ilości ciał
ludzi i koni. Walka się toczy na śmierć i życie. W tej gmatwaninie zwraca
uwagę scena śmierci wielkiego mistrza krzyżackiego Ulryka
von Jungingena, atakowanego przez dwóch młodych wojów litewskich.
Drugą równorzędną postacią jest pędzący na koniu, z mieczem w uniesionej
dłoni, wielki książę litewski - Witold. Scena
bitwy została przedstawiona z ogromnym dynamizmem, ale także z wielką
dbałością o każdy najdrobniejszy szczegół.
28 września 1878 r. otwarto wystawę obrazu Bitwy
pod Grunwaldem. Tłumy przychodziły ogromne. Wystawa Grunwaldu
w Krakowie przyniosła ponad trzy tysiące złotych reńskich zysku,
co na owe czasy było znaczną sumą. Jak pisała ówczesna prasa, tłumy były
na obrazie i tłumy przed obrazem, a Matejko
w dowód największego uznania i szacunku otrzymał od Rady Miasta symboliczne
berło sztuki
W kwietniu 1882 r. Artysta ukończył swój następny obraz ku pokrzepieniu
serc - Hołd pruski.
[*]
SKLEP |