"Waganowice - Żniwa", 1953, olej na płótnie, 60 x 85,5 cm, własność prywatna
"Martwa natura z rysunkiem", 1954, olej na płótnie, 60 x 78 cm, własność prywatna
"Plaża", 1955, olej na płótnie, 99 x 138 cm, własność prywatna
"Fajrant w Nowej Hucie", 1954, olej na płótnie, własność prywatna
"Ukrzesłowiona", 1956, akwarela, gwasz na papierze, 42 x 30 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Niebo nad miastem", 1949, akwarela, tusz, 31 x 41 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Pranie", 1955, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Matki", 1955, olej na płótnie, 179 x 135 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Kolejka trwa", 1956, olej na płótnie, 140 x 200 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
Najbardziej dramatycznym zapisem problemów generacji, która wchodziła po wojnie w życie artystyczne, jest intensywna, nierówna, niespełniona twórczość Andrzeja Wróblewskiego. Zbuntowany przeciwko profesorom-kolorystom, próbował abstrakcji geometrycznej, malując zarazem w latach 1948-1949 serię Rozstrzelań - obrazów wedle jego słów: "przykrych jak zapach trupa", o realistycznych, zbrutalizowanych, topornych formach - jedyne w polskiej plastyce dzieło, w którym tak bezpośrednio odcisnęło się doświadczenie wojny. W dobrej wierze przyjął doktrynę socrealizmu, by w ostatnich latach krótkiego życia tworzyć metaforyczne obrazy figuralne, dotykające dramatu ludzkiego istnienia, przeniknięte poczuciem tragizmu życia i przeczuciem śmierci.
[*]
Obrazy malarza w portalu malarze.com
Życiorys malarza w Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Wróblewski_(malarz)
Uzyskane ceny na prace artysty w: AGRA-ART
SKLEP |