Franciszek Ksawery Lampi
(Klagenfurt, Austria 22 stycznia 1782 - Warszawa 22 lipca 1852)

Portret kobiety w czepku Portret Magdaleny Łuszczewskiej Krajobraz górski z wodospadem (Zachód słońca)

"Portret kobiety w czepku", po 1800, olej na płótnie, 69,8 x 54,8 cm, Muzeum Narodowe, Kielce
"Portret Magdaleny Łuszczewskiej", 1825-30, olej na płótnie, 77,3 x 61 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Krajobraz górski z wodospadem (Zachód słońca)", ok. 1820, olej na płótnie, 165 x 230 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

Krajobraz romantyczny Dziewczynka z książką Ratowanie rozbitków

"Krajobraz romantyczny", ok. 1825-30, olej na płótnie, 79,5 x 100 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Dziewczynka z książką", olej na płótnie, 68,5 x 55 cm, własność prywatna
"Ratowanie rozbitków", przed 1850, olej na płótnie, 74 x 116 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

Rozbitkowie u brzegów morza (Burza morska) Scena w klasztorze kartuzów  

"Rozbitkowie u brzegów morza (Burza morska)", 1840, olej na płótnie, 96 x 151 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Scena w klasztorze kartuzów", olej na płótnie, 40 x 49 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

W Muzeum Narodowym w Poznaniu znajduje się Krajobraz z ruinami zamku, dekoracyjny, z ducha osiemnastowieczny pejzaż, skomponowany kurtynowo, pełen malowniczych szczegółów, oświetlony zjawiskowym światłem padającym spoza zwalisk fantastycznej architektury. W Muzeum Narodowym w Warszawie przechowywana jest Burza morska, z typowo vernetowskim repertuarem - nocną aurą, wzburzonymi falami, przechylonym okrętem i walczącymi o życie rozbitkami. Najbardziej interesujące są dwie kompozycje ukazujące wnętrza klasztorne, szczególnie obraz zwany Kartuzja (nazwa dotyczy siedziby zakonu kontemplacyjnego kartuzów, którego regułą były zasady milczenia, postu i pracy. W krużganku klasztornym krzątają się mnisi; za uchylonymi drzwiami ukryte jest źródło światła, latarni lub pochodni, której blask zabarwia wnętrze ciepłym oranżowym tonem. Po prawej stronie ogromny prześwit krużganka odsłania fragment nierealnego pejzażu z zamkiem na skale - rozległe pustkowie skąpane w błękitnozielonej poświacie księżyca. Zamek zaznaczony jest umownie, a cała kompozycja malowana płasko i schematycznie sprawia wrażenie dekoracji teatralnej. Artysta chciał w niej osiągnąć maksimum wyrazu i swoistej narracji. Na niewielkiej płaszczyźnie płótna zestawił rożnorodne wątki, równocześnie pokazał ludzi, wnętrze i wycinek pejzażu oraz kontrasty gorącego i "lodowatego" światła. Mimo wielu niedostatków obraz ten ma osobliwy urok. Ujmuje bezpretensjonalnym wdziękiem i naiwnym spojrzeniem na romantyczne "akcesoria" - klasztor, mnichów, noc, księżyc, ruiny kasztelu - tak modne i pobudzające wyobraźnię w owej epoce.


SKLEP
ENGLISH VERSION | GALERIA


PRACE ARTYSTÓW WSPÓŁCZESNYCH NA SPRZEDAŻ
     
PRACE ARTYSTÓW WSPÓŁCZESNYCH NA SPRZEDAŻ