Aleksander Orłowski.........(1)
(Warszawa 9 marca 1777 - Petersburg 13 marca 1832)
Dzięki opiece Izabeli Czartoryskiej zaczął naukę u Norblina, później uczył się m.in. także u Bacciarellego. Utalentowany malarz i świetny rysownik, tworzył sceny batalistyczne (wiele z insurekcji kościuszkowskiej), rodzajowe i pejzażowe. Robił także liczne karykatury. W 1802 wyjechał do Petersburga i został w Rosji na zawsze. Słynne są jego kompozycje przedstawiające malownicze typy ludów wschodnich, często na tle pejzażu. Był bystrym obserwatorem i łączył w swej twórczości realizm widzenia z porywem romantycznym. [*]

Żołnierze w karczmie W zagrodzie wiejskiej Popiersie bryganta

"Żołnierze w karczmie", 1794 - 1802, tusz, sepia na papierze, 15,8 x 22,5 cm, Muzeum Sztuki, Łódź
"W zagrodzie wiejskiej", 1802-10, akwarela na papierze, 29 x 39 cm, Muzeum Sztuki, Łódź
"Popiersie bryganta", 1823, sangwina, pastel na papierze, 29,5 x 22 cm, Muzeum Narodowe, Kielce

Popiersie brodatego mężczyzny Autoportret Saracen

"Popiersie brodatego mężczyzny", 1803, olej na płótnie, 29,5 x 23,5 cm, Muzeum Narodowe, Kielce
"Autoportret", ok. 1815, olej na płótnie, 75 x 60,5 cm, Muzeum Narodowe, Poznań
"Saracen", olej na blasze, 51 x 40 cm, Państwowe Muzeum Rosyjskie, Petersburg

Rajtar na koniu Odpoczynek myśliwego, któremu towarzyszą koń i pies Powrót z szynku pijanych chłopów rosyjskich

"Rajtar na koniu", 1827, akwarela, gwasz na papierze, 34,3 x 26,5 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Odpoczynek myśliwego, któremu towarzyszą koń i pies", 1824, pastel na papierze, 53,4 x 41,8 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
"Powrót z szynku pijanych chłopów rosyjskich", po 1821, sepia, pióro na papierze, 29,8 x 20,3 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa

Aleksander Orłowski często malował biwaki przy ognisku, wojskowych i "egzotycznych" jeźdźców - Kozaków i Czerkiesów jadących konno w posępnym, ciemnym pejzażu. Upodobanie do przedstawiania typów wschodnich, światłocień, efekty tajemniczości, to pierwsze przebłyski romantyzmu obecne w sztuce tego artysty obdarzonego pierwszorzędnym talentem. Jego nocne sceny żołnierskie były swoistym "ćwiczeniem" warsztatowym; Orłowski subtelnie rozgrywał trudną gamę zgaszonych barw i kontrasty ciemnych sylwetek ludzi rysujących się na tle ognisk i dymu. Tak komponował swoje Biwaki: Przy ognisku. Żołnierze z okresu insurekcji Kościuszkowskiej (ok. 1800), Żołnierze rosyjscy przy ognisku (1800), Powstańcy polscy w lesie nocą (1811-1820). Około 1800 roku namalował piękny pejzaż z prawdziwie romantyczną scenerią. Tafla wody jeziora (lub rzeki) odbija światło księżyca, które złotą poświatą rozjaśnia krajobraz utrzymany w ciepłej tonacji rozbielonych szarości i brązów. Po lewej, w załomach skał, grupa ludzi krząta się przy ognisku rzucającym, różowe refleksy; widoczna po prawej stronie, na skrawku lądu, wieża zamkowa przywodzi na myśl "gotyckie uroki", które tak fascynowały osiemnastowiecznych romantyków. [*]

Dzieła artysty w Pinakotece - Galerii Malarstwa Polskiego
Obrazy malarza w portalu malarze.com

Życiorys malarza w Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Orłowski_(malarz)
Notka o artyście w encyklopedii INTERIA.PL

Uzyskane ceny na prace artysty w AGRA-ART
Archiwum domu aukcyjnego Desa Unicum
Archiwum domu aukcyjnego Polswiss Art

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Zobacz wyniki aukcji

SKLEP
ENGLISH VERSION | GALERIA


PRACE ARTYSTÓW WSPÓŁCZESNYCH NA SPRZEDAŻ
     
PRACE ARTYSTÓW WSPÓŁCZESNYCH NA SPRZEDAŻ